Isnin, 10 Jun 2013

Karangan jenis perbincangan.(UPSR)

Penerangan.
*Karangan jenis ini membincangkan persoalan atau idea secara serentak.
*Biasanya, isu yang dibincangkan bersifat semasa.
*Tajuk perbincangan boleh ditafsirkan dari satu csudut atau dua sudut. Murid boleh membincangkan yang terbaik sahaja atau kedua-duanya sekali.
*karangan ini tidak berbeza daripada karangan perbahasanm, Cuma karangan perbahasan mesti membicarakan tajuk dari satu sudut sahaja.
*Karangan perlu mengandungi pendahuluan, empai edia dan penutup.
*Maksud atau definasi tajuk dianggap pendahuluan.
*Penutup merupakan penegasan idea.

Contoh 1.
Kokurikulum dapat melahirkan murid cemerlang. Bincangkan.

Rangka karangan.
Pendahuluan
Kegiatan di luar bilik darjah.
-Aktiviti berpersatuan, pakaian seragam dan olahraga.
-Murid cemerlang dari perbagai segi.
Idea
1)Cemerlang dalam pelajaran.
-Lawatan ke tempat menarik.
-Dapat digunakan dalam pelajaran di kelas.

2)Cemerlang dalam pergaulan.
-Dapat mengenali kaum-kaum lain.
-Perpaduan kaum rakyat Malaysia semakin akrab.
3)Cemerlang dalam menguruskan diri.
-Aktiviti perkemahan mewujudkan perasaan berdikari.
-Tidak bergantung pada ibu bapa lagi/

4)Cemerlang dalam akhlak.
-Aktiviti membentuk kita menjadi orang mulia.
-Disayangi oleh guru dan keluarga.
Penutup
Aktiviti yang dapat membentuk sifat cemerlang dalam diri kita.
-Jangan lepaskan peluang.
-perlu mendidik diri kita menjadi orang yang cemerlang.
Mengarang karangan berpandukan peta minda di atas.

Kokurikulum Dapat Melahirkan Murid Cemerlang.
Kokurikulum merupakan kegiatan di luar bilik darjah. Semua murid diwajibkan mengambil bahagian dalam aktiviti perpersatuan, pakaian seragam, dan olahraga. Aktiviti ini dapat melahirkan murid yang cemerlang dari pelbagai segi.
            Menerusi kagiatan kokurikulum, kita dapat cemerlang dalam pelajaran. Sebagai contoh, persatuan akan mengadakan lawatan ke tempat menarik seperti Zoo Negara. Kesannya, pengetahuan lawatan itu dapat kita mafaatkan dalam mata pelajaran sains.
            Kokurikulum menyebabkan kita cemerlang dalam pergaulan. Sebagai contoh, kita dapat mengenali ramai kawan daripada perbagai kaum seperti Melayu, Cina, dan India. Kesannya perpaduan kaum rakyat Malaysia bagai hempedu lekat di hati.
            Selain itu, kokurikulum menjadikan kita cemerlang dalam menguruskan diri, sebagai contoh, aktiviti perkemahan pakaian seragam menyebabkan kita mempunyai sifat berdikari. Kesannya. Apabila dewasa kelak kita tidak lagi bergantung kepada ibu bapa sahaja.
            Kokurikulum juga menyebabkan kita cemerlang dari segi akhlak. Sebagai contoh, aktiviti yang dijalankan menyebabkan kita dibentuk manjadi orang yang bersifat mulia. Kesannya, diri kita akan disayangi oleh guru daripada keluarga.
            Sebagai kesimpulannya, kokurikulum merupakan aktiviti yang dapat membentuk sifat cemerlang dalam diri kita. Oleh hal yang demikian, jangan melepaskan peluang untuk terlibat dalam aktiviti kokurikulum. Sesungguhnya, kita perlu mendidik diri kita untuk menjadi seorang yang cemerlang. 


Maksud peribahasa yang digunakan.
Bagai hempedu lekat di hati – perhubungan yang sangat akrab.

Contoh 2.
Kejayaan murid banyak bergantung pada sikap. Bincangkan.

Rangka karangan.
Pendahuluan
Kejayaan banyak bergantung pada sikap.
-Baiknya bergantung pada kecerdasan.
-Perlu sikap posotif untuk mencapai kejayaan
Idea
1)Menguruskan masa yang baik.
-Ada masa belajar dan bermain.
-Murid aktif perlu ada jadual.

2)Murid cemerlang peribadi terpuji.
-Bersikap berbudi bahasa.
-Sering membantu rakan.

3)Murid cemerlang mudah menerima nasihat.
-Peraturan akan dipatuhi.
-Didikan mendisiplinkan kita.

4)Tidak mudah putus asa.
-Menyedari kelemahan diri.
-Yakin kejayaan bergantung pada kerajinan.

Penutup
Berfikiran positif untuk berjaya.
-Pencapaian lalu sebagai pendorong.
-Yakin diri untuk berjaya.

Mengarang karangan berpandukan peta minda di atas.

Kejayaan Seseorang Murid Banyak Bergantung pada Sikap.
Sembilan puluh peratus kejayaan seorang itu banyak bergantung pada sikap. Manakala, bakinya bergantung pada kederdasan dan persekitaran. Perangkaan ini memperlihatkan betapa perlunya kita bersikap positif untuk mencapai kejayaan.
            Kita perlu mengeruskan masa dengan baik. Kita perlu membahagikan masa untuk belajar dan bermain. Penjadualan masa mat penting bagi seseorang yang aktif dalam kokurikulum agar tidak mengabaikan pelajaran.
            Murid yang cemerlang biasanya mempunyai keperibadian yang terpuji. Mereka akan menunjukkan sikap berbudi bahasa dan hormat-menghormati. Dalam kalangan rakan, mereka sering membantu rakan yang lemah dalam pelajaran.
            Murid cemerlang juga mudah menerima nasihat. Peraturan sekolah tidak sesekali dilanggar, sebaliknya akan diikuti. Didikan membiasakan mereka mendisiplinkan diri.
            Golongan ini juga tidak mudah putus asa. Mereka sedar, jika memiliki otak udang, memerlukan keyakinan yang kuat dalam diri. Mereka sedar bahawa kerajinan dan usaha menentukan kejayaan. Lantaran itu mereka terus belajar tanpa jemu.
            Berdasarkan semua keterangan tersebut, kita wajar bersikap positif jika ingin berjaya. Pencapaian kita yang lalu juga sebagai pendorong kepada pencapaian hari-hari mendatang. Tanamkan dalam diri bahawa kita boleh berjaya.

Maksud peribahasa yang digunakan.

Otak udang – orang yang bodoh.

6 ulasan: