Penerangan.
*Karangan peribahasa boleh ditulis dalam dua cara, iaitu
dalam cerita atau dalam fakta.
*Peribahasa dalam bentuk cerita diungkapkan pada akhir
cerita.
*Manakala, dalam bentuk fakta, diterangkan kegunaan
peribahasa, makna peribahasa yang diberi, perbandingan dengan peribahasa lain,
kesannya kepada masyarakat, dan contoh kisah yang berkaitan.
*Untuk mendapatkan markah yang lebih tinggi, murid
digalakkan menulis peribahasa dalam bentuk cerita.
*Apa-apa sahaja boleh dijadikan cerita asalkan logic dan dan
meyakinkan sama ada terdiri daripada
kisah manusia, binatang, benda, dan tumbuh-tumbuhan.
*Setiap cerita perlu member gambaran yang tepat tentang
apa-apa yang diceritakan agar pembaca (pemeriksa) percaya akan apa-apa yang
diungkapkan.
*Cerita perlu mempunyai nilai-nilai murni yang boleh
diteladani seperti hormat menghormati, bekerjasama, semangat petriotik, kasih
sayag, dan kebersihan.
*Watak dalam cerita tidak semestinya
terdiri daripada manusia. Watak haiwan atau makhluk lain juga boleh digunakan.
*Murid boleh mnggunakan pelbagai sudut
pandangan sama ada menggunakan kata ganti nama diri pertama, kedua atau ketiga
*Penggunaan dialog yang tidak keterlaluan
boleh dimanfaatkan untuk mewujudkan kelainan dari segi penyampaian.
*Cerita mestilah mempunyai permulaan,
puncak cerita dan peleraian cerita.
*Murid boleh menggunakan bahasa yang
berbunga-bunga, tertapi penggunaannya biarlah terkawal.
Contoh 1.
Tulis sebuah karangan berdasarkan
peribahasa yang berbunyi, “kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat
sagunya”.
Pendahuluan
|
|
Nur Illya Maisara kurang mengulang kaji pelajaran.
-Keputusan peperiksaan merosot.
-Banyak mencatatkan B.
|
|
Idea
|
|
1)Tidak kecewa walaupun keputusan sederhana.
-Kejayaan banyak bergantung pada kerajinan.
-Terus berusaha tanpa jemu.
2)Emak kagum melihat ketekunan Nur Illya Maisara.
-Kawan sebaya asyik bermain.
-Nur Illya Maisara bekepit dengan buku.
|
3)Meyakinkan emak.
-Kejayaannya akan dicontohi oleh adik-adik.
-Keputusan peperiksaan Nur Illya Maisara menampakkan
peningkatan.
4)Nur Illya Maisara menjawab soalan dengan tekun.
-Akhirnya mendapat 5A.
-Gembira impian menjadi kenyataan.
|
Penutup
|
|
Menyebut peribahasa.
-Nur Illya Maisara membuktikan kejayaan.
-Dia mahu mengekalkan kecermelangan.
|
Mengarang
karangan berpandukan peta minda di atas.
Kalau
Tidak Dipecahkan Ruyung Manakah Dapat Sagunya.
Nur Illya Maisara sedar dirinya kurang mengulang kaji
pelajaran. Keputusan peperiksaan yang lepas tidak begitu membanggakan. Markah
yang diperolehi lebih banyak B daripada A.
Namun, dia tidak berasa kecewa.
Baginya, kejayaan seseorang murid itu libih banyak bergantung pada kerajinan,
bukannya kepandaian. Walaupun dia tahu dia tidak pandai, tetapi dia terus
berusaha tanpa jemu.
“Emak
kasihan melihat kamu, kakak. Kawan-kawan sebaya kamu asyik bermain. Kamu pula
asyik berkepit dengan buku saja,” luah ibunya, Mak Cik Nooraini.
“Emak usah
Risau,” luah Nur Illya Maisara. “Kakak berazam untuk mendapat 5A, sebab itu
kakak berusaha dengan bersungguh-sungguh. Kakak yakin, sesiapa yang rajin
berusaha dan bertawakal kepada Allah akan memperoleh kejayaan.”
Mak Cik Nooraini bangga dengan
kesungguhan anak sulungnya itu. Dia berharap kejayaan Nur Illya Maisara nanti
akan diteladani oleh adik-adiknya yang lain. Dalam peperiksaan
percubaan dahulu, keputusan Nur Illya Maisara menampakkan
peningkatan, iaitu mendapat 3A dan 2B.
Apabila
tiba peperiksaan UPSR, Nur Illya Maisara menjawab soalan dengan penuh yakin.
Tiga bulan kemudian, apabila keputusan diumumkan, dia mendapat 5A. alangkah
gembiranya Nur Illya Maisara kerana mendapat Sesutu yang diidamkan.
Benarlah
kata peribahasa, “jika tidak dipecahkan
ruyung, manakah dapat sagunya”. Nur Illya Maisara telah membuktikan
kejayaannya hasil daripada usahanya yang bersungguh-sungguh. Dia mahu
mengekalkan sifat karajinannya agar kecemerlangannya dalam pelajaran dapat
dikekalkan di sekolah menengah.
Maksud
peribahasa yang digunakan.
Jika tidak dipecahkan ruyung, manakah dapat sagunya – jika
kita berusaha bersungguh-sungguh kita akan dapat hasilnya.
Contoh 2.
‘Kawan ketawa mudah dicari, kawan menangis susah didapati”.
Tulis sebuah cerita berdasarkan peribahasa tersebut.
Rangka
karangan.
Pendahuluan
|
|
Shima gemar membelanja rakan-rakan.
-Dia membenarkan rakan-rakan membeli apa-apa sahaja.
-Ramai menyukainya.
|
|
Idea
|
|
1)Teman-teman merasa
jemu makan di kantin sekolah.
-Di luar dapat makan pizza atau ayam goring.
-Shima bersetuju dengan cadangan itu.
2)Mereka berenam makan di luar.
-Makan dan berbual hingga 4.00 petang.
-Lagak seperti orang dewasa.
|
3)Nurin memerhatikan sahaja.
-Sedar keadaan dirinya.
-Pulang awal membantu ayahnya.
4)Ayah Shima didakwa menerima rasuah.
-Wang perbelanjaan dikurangkan.
-kawan-kawan menjauhkan diri.
|
Penutup
|
|
Nurin memintanya bersabar.
-Kawan ketawa mudah dicari.
Kawan
menangis sukar didapati
|
Mengarang
karangan berdasarkan peta minda di atas.
Kawan
ketawa Mudah Dicari, Kawan Menangis Susah Didapati
Shima sangat murah hati dan gemar membelanjakan
kawan-kawannya. Kawan-kawannya dibenar mengambil apa sahaja yang dijual di
kantin. Shima yang akan membayarnya. Hal
ini menyebabkan ramai orang menyukainya.
“Shima,
jemulah makan makanan yang dijual di kantin. Lepas sekolah nanti, mari ke
Bandar. Kita makan pizza atau ayam goring,” luah Irfan dan disokong oleh
rakan-rakannya yang lain. Shima akhirnya mengangguk tanda setuju.
Pada petang
itu, shima, Irfan, Alex, Sami, Raju dan Ah Chong makan di luar. Sambil makan,
mereka bersembang-sembang sehingga jam 4.00 petang. Lagak mereka tidak seperti
murid sekolah, sedangkan mereka
masih dalam Tahun Enam di sekolah rendah.
Nurin yang
mengetahui tentang kegiatan kawan-kawannya itu hanya memerhati sahaja. Dia
tidak mahu turut serta kerana sedar tanggungjawab terhadap keluarga. Lagipun, dia perlu pulang awal untuk
membantu ayahnya di kebun.
Pada suatu
hari, terpampang di akbar bahawa ayah Shima didakwa kerana menerima rasuah.
Kehidupan Shima terus berubah. Jika selama ini dia mewah berbelanja, kini dia
Cuma dibekalkan dengan RM1 sehari.
Kawan-kawan
yang dahulu tidak mahu berkawan dengannya lagi. Nurin mendekati Shima, lalu memintanya
bersabar.
“Sabarlah, Kawan ketawa mudah dicari, kawan menangis
susah didapati,” kata Nurin.
Maksud
peribahasa yang digunakan.
Kawan ketawa mudah dicari, kawan menangis susah didapati –
mencari kawan memang mudah, tetapi mencari kawan yang bersama waktu susah
adalah sukar.
Lain x de
BalasPadam